jerringvadå?

Skrev ett inlägg under frukost för jag höll på att koka över & var tvungen att få det ur mig. Tvekade på att trycka på pubelicera, alla andra skriver ju redan om det, varför ska jag? Det hamnade här ändå under ett par timmar innan det försvann igen. Men ska ge det ett försök till - mest för att jag fortfarande känner mig upprörd över detta & vill pressa in det i skallen på alla de som får mig till att känna såhär. Så, here we go again 
 
__________________________________________________________________________________________________________________________

Att jerringpriset under idrottsgalan igår återigen hamnade i händerna på en ryttare kunde inte gjort hästsverige lyckligare, eller stoltare. & det kunde inte heller gjort flertalet journalister & "sportexperter" mer upprörda. För att ett sådant pris skulle hamna hos någon som dessa experter aldrig har hörttalas om fanns ju inte på kartan, & då kan ju inte heller röstningen ha gått rätt till, någonstanns i systemet måste det ju ha funnits ett fel som ledde till denna totala katastrof. 
 
Det jobbiga i denna situationen är inte att det finns folk som skyller på ett dåligt system, nej det pinsamma här är att det finns vuxna människor som tycker sig själva ha rätten att öppet i media mobba, trycka ned och skriva nedlåtande om den sport som just detta år tog hem jerringpriset & även rätt personligt mot pristagaren. Man hade ju kanske hoppas på att de +40 krönikörer som pubelicerar på aftonbladet hade lämnat lågstadienivån med att hästar är bäst på mackan, men tydligen inte. Istället finns detta att läsa 
 
"För förlåt Peder Fredricson, men det här är inget annat än en liten idrottsprislig skandal."

"Nä, ska det vara så här kan man lika gärna lägga ned Jerringpriset." 

"I går kväll känns det bara som ett dåligt skämt."

– Jag tycker att det är katastrof, jag blev skitförbannad och ville gå därifrån. Jag blev riktigt förbannad"
 
Jag vet inte - men det känns så otroligt fel att läsa detta & inte se det som mobbing? Hur kan det vara okej? Jag tycker inte det. 
 
"Men det går inte att jämföra med någon som tar OS-guld, OS-silver och OS-brons. I en större sport än ridning. Det är skandal." Vet inte om det inte är allmän information, men priset är ju folkets pris, alltså = vad folket röstar på. & som ponnymamman skrev: hästfolket tillhör folket. HÖR OCH HÄPNA. Dessutom, sist jag kollade (på den enda statistik jag kunde hitta) så hade ridsporten cirka 105 000 fler kvinnliga utövare än simmningen. Så jag vet inte ritkigt om jag är beredd att hålla med om det här att det ska va en så mycket större sport. & helt ärligt - inte fan hade jag hört namnet på simmerskan tidigare. 
 
"Med all respekt för Peder Fredricson. Men där dog Jerringpriset." Nej men du, jag vet inte men jag hade då inte sovit så mycket bättre inatt bara för att jag först skrev "med all respekt" & sedan förklarat hur ovärdig priset, som du just tagit emot, du är. lite som "inte rasist, men". & det är ju faktiskt inte Peders fel att han råkade ha majoriteten av svenskafolket i just denna frågan denna gången, han kan inte hjälpa det.
 
Höjdpunkten på det hela är att detta skrivs efter en gala där ett av priserna tilldelades den kvinnliga hockeykommentatorn för att hon står upp mot näthatet hon har fått ta emot endast pågrund av hennes kön. Det hyllar vi alla, fy fan vad stark du är. & det är hon - jag är imponerad & hejjar på henne alla dagar i veckan trots att jag aldrig hört om henne förut. Men att det sedan blir okej att en timme senare skriva krönikor där vi mobbar & hatar på pristagaren för att det är fel sport? Nej jag vet inte. 
 
Kan tycka att det är dags för journalisterna att öppna ögonen & se att allt det näthat Lena Sundqvist fick, är det Peder får nu. Vet inte om det är vad ni vill? Att bli de trångsynta suppotrar som inte kan ta lite jänmlikhet, lite förändring & dela med er lite av rampljuset till de som slitit minst lika hårt för som er tidigare. & att det bara en timme efter att Lena höll sitt tal - kan vara okej att börja sprida näthat i samma forum utan att tänka efter. Fy skäms. 
 
– Det är viktigt att markera mot hot och hat. Det räcker, sa Pops
#1 - - Ellen - tävlingsryttare:

Håller med. Otroligt bra skrivet!

#2 - - Isa:

Det du tar upp gör mig så arg och du har tagit med de märkligaste kommentarerna i den här diskussionen och sen totalt mosat dem👏🏽